جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۱۳
کد خبر: ۸۳۱۱۶
|
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
اسماعیل خلج:

تئا‌تر دینی در گام نخست باید «تئا‌تر» باشد

اسماعیل خلج با بیان اینکه تئا‌تر دینی در گام نخست باید یک «تئا‌تر» با همه ویژگی‌های آن باشد از شهرداری به عنوان یک نهاد حمایت کننده از هنر تئا‌تر قدردانی کرد.
تئا‌تر دینی در گام نخست باید «تئا‌تر» باشدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اسماعیل خلج درباره برگزاری دومین سوگواره نمایشی و آیین‌های مذهبی «خمسه» اظهار داشت: کلماتی که به عنوان پسوند به تئا‌تر اضافه می‌شوند در درجه اول باید تئا‌تر باشند سپس رنگ و بوی دیگری پیدا کنند. شناخت تئا‌تر عمومی است و تسلط بر مقوله درام و استانداردهای یک تئا‌تر در مرحله اول اهمیت قرار دارد. در گام بعد هر چیزی که می‌خواهیم به این هنر اضافه کنیم باید چارچوب شناخته شده‌ای داشته باشد مثلاً در اضافه کردن واژه دینی باید معنای این بخش دوم کاملاً مشخص باشد. 
 
داور بخش صحنه‌ای دوره اول سوگواره «خمسه» افزود: تئا‌تر دینی هم در گام نخست باید یک «تئا‌تر» با همه ویژگی‌های آن باشد که قابلیت انتقال مفاهیم را داراست. وجه دینی بودن آن هم دربر گیرنده مفاهیم و ارزش‌های دین اسلام است که به وسیله این هنر منعکس می‌شود. 
 
وی با ذکر مثالی به توضیح بیشتر پرداخت و گفت: وقتی از سینمای معناگرا صحبت می‌کنیم، فیلمی نداریم که بی‌معنی باشد اما سینما می‌شود وسیله‌ای برای رسیدن معنا و مفهومی. در تئا‌تر دینی هم در حقیقت تئا‌تر را ابزاری قرار می‌دهد برای رسیدن مفاهیم ارزشمند و متعالی اخلاقی. 
 
این هنرمند پیشکسوت اظهار داشت: برگزاری سوگواره نمایشی «خمسه» نیز حرکتی خوب است ولی باید تلاش کند که جریانی زنده و پویا را هدایت کند. 
 
خلج با بیان اینکه شهرداری همیشه پشتیبانی خوبی از هنر داشته، افزود: شهرداری ایده‌های خوب را حمایت می‌کند و با ساخت سالن به حمایت از تئا‌تر پرداخته است. از شهرداری تشکر می‌کنم و اگر کسی بخواهد یک پروژه تئا‌تر را به سرانجام برساند شهرداری همکاری می‌کند و حمایت مناسبی از تئا‌تر دارد. 
 
این بازیگر و کارگردان تئا‌تر با بیان اینکه اگر مدیریت سوگواره و سایر رویدادهای هنری توان برگزاری اجراهای یک هفته‌ای و حتی بیشتر را هم داشته باشد بسیار خوب است، اظهار داشت: نمایش‌هایی که زحمت بسیاری برای تولیدشان کشیده شده هر چه بیشتر اجرا شوند بهتر است، اما من در اینجا که ایستاده‌ام نمی‌توانم چنین درخواستی داشته باشم. باید توان نهاد برگزارکننده سنجیده شود و اگر شرایط موجود باشد چه بهتر از این و در این صورت اگر امکانات اجراهای طولانی‌تر نیز وجود داشته باشد به نظرسنجی نیاز ندارد و حتما باید حمایت شود. 
 
دومین سوگواره نمایشی و آیین‌های مذهبی «خمسه» آبان و آذرماه سال جاری همزمان با محرم و صفر در بخش‌های تئا‌تر صحنه‌ای، تئا‌تر میدانی و خیابانی، عکس، تعزیه، نقل مذهبی، پرده خوانی و پ‍ژوهش توسط فرهنگسرای ابن سینا در تهران برگزار خواهد شد.
نظر شما